Hibrit Motor Teknolojisi Nedir? Detaylı Bilgiler
Geleceğin teknolojisi olarak günümüzde bir çok marka hibrit motor üretimine başladı. Ülkemizde de son yıllarda adını duyduğumuz hibrit motor için altyapı çalışmaları hızlandı ve bir çok marka bu konuda ilk olmak için piyasaya girdi. Bu teknolojiye olan talep sadece bir kaç yılda alternatif olmasını sağladı. Dizel ve benzinli araçların yakıt olarak petrol ürünlerini kullanması büyük firmaların hibrit teknolojisini ertelemesine yol açtı. Her ne kadar daha çevreci ve doğayla barışık bir motor olsa da ne derece büyüyeceği tabi ki söz sahibi firmalara bağlı. Küçük çaplı da olsa elektrikli motorlar piyasaya girmeye başladı. Avrupa da daha ileri seviye de olan hibrit motor kullanımı ülkemiz içinde 5 yılda epey bir yol kat edecektir.
Hibrit arabalar için ticari olarak ilk atılımı yapan marka ise Toyota oldu. 1997 yılında geliştirdiği Toyota Prius modelinde seri üretime geçen Toyota, geride kalan 19 yıl içerisinde 9 milyonun üzerinde hibrit araba satmayı başardı. Ancak geldiğimiz bu günlerde bir çok marka bu atılımı yaptı ve çoğu modelinde hibrit seçeneğini ekledi. Hibrit teknolojisinde kafa karıştıran nokta tamamen elektrikle mi çalışıyor yoksa benzin katkısı da var mı? Hibrit motorlu arabalar benzin ve elektrik ikilisi beraber çalışmaktadır. Sadece elektrikle çalışan Tesla'nın arabaları belirli bölgelere yerleştirilmiş elektrik üniteleri sayesinde güç üretir.
✪ Hibrit Motor Nedir? Hibrit Motor Nasıl Çalışır?
Benzinli motorun elektrikli motor ile desteklenerek güç üretmesi sonucu çalışan yeni nesil motor tipidir. Hem çevrenin çok kirlenmesi ve küresel ısınma gibi insanlığı tehdit eden bir afetin yaşanması hem de petrol rezervlerinin ömrünün sınırlı olması nedeniyle bilim insanlarınca bu türden bir motor üretimi gerekli görülmüştür.Hibrit motorlar benzinden elektriğe geçişi sağlayan teknolojidir. Yapılan çalışmalar sonucunda bu ikili sistemli bir şekilde çalıştırılmıştır. Bilindiği üzere içten yanmalı ve benzinle çalışan bir motor dizel otomobillere göre daha fazla yakıt tüketimine sahiptir. Hibrit teknolojisi sayesinde artık benzinli araçlarda dizel kadar az yakıt tüketimine sahip olabilecek. Bir artısı da egzozundan çıkan dumanın doğaya daha az zarar vereceğidir. Hibritli araçlar kendi kendini şarj edebilir özelliktedir. Sürüş moduna ve kullanıma göre benzin ve elektrik arasında geçiş yapan bu teknoloji kendi elektriğini üretebilmektedir.
Hibrit motorun bu kadar tutulmasındaki sebep sadece elektrikle çalışan otomobillerin ihtiyacı olan şarj istasyonlarına ihtiyaç duymamasıdır. Uzun menzilli ve gücünü benzinli motordan alan kullanışlı bir sistemdir. Sadece elektrikle çalışan bir otomobilin menzili 200-600 km arasındadır. Bu otomobili tam kapasiteli şarj edebilmek için 3-6 saat arasında bir zamana ihtiyaç vardır. Böyle düşünüldüğünde ve ülkemizde bu istasyonların sınırlı olduğu bilindiğinden kimse bu külfete girmek istemiyor. Hibrit motorda şarj etmek gibi bir kaygı yok. Elektriği şarj edecek kaynağı yine benzinli motor olduğundan sürekli aktif olabiliyor.
Nasıl Çalışır?
Normal içten yanmalı çalışan bir sistem olan motora elektrikli motor eklenerek, gerekli yerlere parçalar yerleştirilmiş ve ünitelerle desteklenmiştir. Araçların genel olarak hepsinde şehir içi ile şehirler arası yakıt tüketimi farklıdır. Bunun nedeni olarak dur-kalk yani fazladan fren kullanmak diyebiliriz. Bu işlem çok fazla tekrarlandığında enerji açığa çıkar. Elektrikle çalışan motorlarda ters güçlerin oluşumu mekanik hareketlere göre ortaya çıkar. Bu ters güce rejeneratif denir ve mühendisler bu enerjiyi bataryaları doldurmak için kullanmıştır. Hibrit motorlar fren sistemi sayesinde ihtiyaç duyduğu enerjiyi depolar. Buradan hibrit motorlu araçların şehir içi kullanıma uygun olduğunu söyleyebiliriz. Hibrit motorlu bir aracın elektrik gücü ile yapabileceği maksimum hız 50 km/s ile 65 km/s arasında belirlenmiştir. Bu hız aşıldığında devreye benzinli motor devreye girer. Yakıt tüketiminin az olması ve çevreye uygun olması şehir içi kullanımlarda daha etkilidir. Şehirler arası yollarda bu süratler yetersiz kalacağından benzinli motor ile devam edilecektir.
✪ Hibrit Otomobillerde Sürüş Modları
- Normal Mod: Bu moda aldığınızda otomobil sadece elektrik ile çalışır. Daha yüksek tork gücü ve kalkış için tercih edilebilir bir mod.
- Eco Mod: Hibrit sistemin mantığı bu ayarda devreye girer. Hem elektrik hem de benzin devrede oluyor ve ekonomik önlemler alınıyor. Bataryayı tüketen ve yakıtı artıran kullanımlar azaltılır.
- Pwr Mod: Otomobilinizi daha çok benzinli olarak kullanır ve en iyi performansı alırsınız. Yakıt tüketimi ile ilgili kaygılarınız yoksa bu moddan keyif alacaksınız.
✪ Hibrit Otomobillerin Avantajları
- Ekonomik olarak düşük yakıt seviyesine rağmen sürücüsüne performans yaşatan bir teknolojidir.
- Gürültüsüz bir sürüşle beraber hissedilmeyen vites geçişleri olması.
- Şarj olmak için herhangi bir istasyona ihtiyaç duymaması ve kendi elektriğini doldurabilmesi.
- Yoğun trafikte ve kırmızı ışık gibi dur kalk bölgelerinde elektrikli motor sayesinde aşırı yakıt tüketiminin önüne geçmesi.
- Çevre dostu olması nedeniyle düşük zararlı gaz salınımı yapması.
✪ Hibrit Otomobillerin Dezavantajları
- Sıradan araçlara göre daha maliyetli bir üretimdir.
- Maliyetinden dolayı başlangıç fiyatı daha yüksektir.
- Sistemin yeni olması ve parçalarının pahalı olması nedeniyle onarım maliyeti yüksek çıkabilir.
- Şehir içi trafikte düşük hız ve yakıt tasarrufu sağlarken şehirler arası yollarda yüksek hız ve benzinli motor yakıt seviyesi geçerli olur.
- Piyasa da yeni yeni bilindiğinden ikinci el piyasası durgun olabilir.
Bu yazı www.listeyazilar.com sitesine aittir.
✔ Bu içeriği beğendiyseniz lütfen paylaşın ⤵
gelecekte çok fazla göreceğimiz bir teknoloji değerli bilgiler için teşekkürler.
YanıtlaSilGelev-cek heyecan verici ama ruhsuz geliyor bana. Hayırlısı artık.
Sil